Поступак уписа у Регистар удружења/савеза удружења са седиштем на територији Републике Србије, покреће се подношењем уредно попуњене пријаве за упис (оснивања, промена и брисања података), предложених додатака уз пријаве, прописане документације и доказа о уплати накнаде Агенцији за привредне регистре (АПР).

Пријаве за упис се попуњавају читко, електронски или писаним путем, а могу се преузети:

Уредно попуњене пријаве са пратећом документацијом и доказом о уплати накнаде се подносе:

Наведене пријаве се из одељка Обрасци преузимају бесплатно, док се у Агенцији за привредне регистре и њеним организационим јединицама преузимају уз накнаду од 120,00 динара.

Датум и време подношења пријаве

Ако је пријава послата поштом, као датум и време подношења пријаве и документације узима се датум и време пријема пријаве у Агенцији.Подносилац пријаве за упис у Регистар је:

  • заступник удружења/савеза удружења,
  • пуномоћник са приложеним писменим пуномоћјем потписаним од стране заступника удружења и снабдевен печатом удружења.

Напомена: Ако се пријава за упис у Регистар или преузимање одлуке регистратора врши преко пуномоћника, пуномоћје се доставља АПР као саставни део документације и то у оригиналу или овереној фотокопији. Ако је подносилац пријаве пуномоћник - адвокат, он може овластити другог адвоката за подношење пријаве и преузимање одлука Регистратора (заменичко пуномоћје). Пуномоћника - адвоката може замењивати адвокатски приправник који је код њега запослен, само ако је тако одређено у пуномоћју.

Уз пријаву за упис прилаже се прописана документација и доказ о уплати накнаде на рачун Агенције за привредне регистре број 840-29770845-52, модел 97, позив на број (обавезно притисните линк Позив на број и добијени број унесите у уплатницу). 

Пријаве за упис

Пријава за упис у Регистар се подноси на прописаном обрасцу. Ако образац није прописан, пријава се подноси путем поднеска у коме се наводе подаци који се уписују у Регистар. Поред пријаве која садржи опште податке о удружењу, подносиоцу, а у циљу економичности поступка, подносе се и предложени додаци уз сваку врсту промене. Предложени додаци се уз пријаве могу преузети у седишту АПР у Београду, у организационим јединицама АПР, и из одељка Обрасци.

Пријава за упис се подноси на језику и писму који су у службеној употреби у Републици Србији.

Пријава за упис се подноси Агенцији у једном примерку.

Напомена:Предложени додаци олакшавају и убрзавају процес одлучивања и уписа у Регистар, али не постоји обавеза подносиоца да их попуни и преда.

Уз пријаву се обавезно прилаже:

  • документација која се, у складу са Законом и Правилником, подноси за упис,
  • доказ о уплати накнаде за упис у складу са Уредбом којом се прописује висина накнаде за упис удружења у Регистар и друге услуге које пружа Агенција у поступку вођења Регистра (висине накнада),
  • факултативно: предложени додаци у зависности од врсте промене.

Потврда о поднетој пријави

Законом о поступку регистрације у Агенцији за привредне регистре је прописано да се на интернет страни Агенције објављују подаци о примљеној пријави који садрже: ознаку регистра, број под којим је пријава заведена, датум и време пријема пријаве, врсту пријаве, податак о подносиоцу пријаве и податак о статусу у коме се пријава налази (на овај начин је подносиоцу пријаве омогућено да, од тренутка пријема пријаве у Агенцији, преко интернет стране Агенције прати њено кретање односно ток поступка и то само на основу броја предате пријаве или на основу података о подносиоцу пријаве).

Видео упутство за коришћење АПР онлајн сервиса за проверу одлуке регистратора и претрагу података о поднетим пријавама и жалбама можете погледати овде.

Одлучивање регистратора по пријави

Регистратор доноси одлуке на основу чињеница из пријаве, приложених докумената и регистрованих података, без испитивања тачности чињеница из пријаве, веродостојности приложених докумената и правилности и законитости поступака у коме су документи донети.

По пријему пријаве регистратор, у складу са одредбом члана 14. Закона о поступку регистрације у Агенцији за привредне регистре, проверава да ли су испуњени законски услови за упис у регистар. Ако утврди да су поднете уредне пријаве и документација, регистратор у року од пет дана од дана пријема пријаве у АПР, доноси решење о упису промене података у регистар удружења, и решење објављује на интернет страни Агенције.

Ако регистратор у року од пет дана од дана подношења регистрационе пријаве, утврди да нису испуњени услови из члана 14. овог закона, донеће решење којим одбацује пријаву са навођењем који услови за регистрацију промене нису испуњени, и такво решење ће објавити на интернет страни Агенције. Ако подносилац пријаве, у року од 30 дана од дана објављивања овог решења у одељку Претрага података о примљеним регистрационим пријавама и жалбама, поднесе регистрациону пријаву за регистрацију података о чијој регистрацији је добио решење о одбацивању пријаве, поднесе документацију на начин који је утврђен тим решењем и плати половину од износа накнаде за регистрацију која је предмет пријаве, задржава право приоритета одлучивања засновано подношењем одбачене пријаве. Ако се пријава односи на регистрацију два или више податка или документа, пријава се делимично усваја тако што се региструју подаци или документи за чију су регистрацију испуњени услови, а о пријави у осталом делу одлучује се на начин прописан чланом 17. То значи да регистратор доноси решење којим усваја у делу у ком су испуњени услови за регистрацију, а одбацује пријаву у делу у ком нису испуњени услови за регистрацију, и утврђује који услови за регистрацију нису испуњени. Ако подносилац пријаве, у року од 30 дана од дана објављивања овог решења у одељку Претрага података о примљеним регистрационим пријавама и жалбама, поднесе регистрациону пријаву за регистрацију података чија регистрација је била одбачена, поднесе документацију на начин који је утврђен тим решењем и плати половину од износа накнаде за регистрацију која је предмет пријаве, задржава право приоритета одлучивања засновано подношењем пријаве о којој је регистратор одлучио доношењем делимичним решењем. Ако регистратор не одлучи о пријави у року од пет дана од дана пријема, сматраће се да је пријава усвојена, о чему доноси решење и тражену регистрацију, без одлагања, спроводи у Регистар. Ово правило се не примењује ако се пријава одбацује из следећих разлога: ако је регистратор ненадлежан за поступање по пријави; ако податак или достављени документ није предмет регистрације; ако је податак или документ чија се регистрација захтева већ регистрован.

Преузимање одлуке регистратора

Све одлуке регистратора у поступку регистрације се истовремено и објављују на интернет страни Агенције. Такође се и статути (статут или пречишћен текст статута ако је дошло до промене статута), истовремено објављују са доношењем решења којим се пријава усваја. Такође је прописано да регистрација података и докумената производи правно дејство према трећим лицима наредног дана од дана објављивања и да регистрација производи правно дејство за убудуће. Ако је подносилац у пријави назначио да жели да му се писмени отправак одлуке регистратора и достави, достава се врши на начин који је изабран у пријави. Иначе, Законом о поступку регистрације у Агенцији за привредне регистре је прописано да се достављање писменог отправка одлуке регистратора сматра извршеном даном слања на адресу која је означена у пријави.

Уколико се подносилац пријаве определио за преузимање одлуке у седишту АПР у Београду или организационој јединици АПР, следећа лица могу преузети одлуке регистратора:

  • подносилац регистрационе пријаве;
  • регистровани заступник;
  • лице које заступник овласти пуномоћјем;
  • пуномоћник адвокат може овластити другог адвоката (заменичко пуномоћје), осим ако је властодавац у пуномоћју другачије одредио;
  • пуномоћника који је адвокат може замењивати адвокатски приправник који је код њега запослен, осим ако је властодавац у пуномоћју другачије одредио.

Услуге које пружа Агенција

Резервација назива

У регистру удружења је омогућена резервација назива и то на начин и у поступку који је прописан Законом о поступку регистрације у Агенцији. Резервација назива покреће се подношењем пријаве надлежном регистру са доказом о уплати накнаде за резервацију назива. Потврда о примљеној пријави за резервацију назива садржи: ознаку регистра, број под којим је пријава заведена, датум и време пријема пријаве, назив који се резервише, податке о подносиоцу пријаве и податке о висини накнаде. Ако су испуњени услови за резервацију назива, регистратор у року од пет дана од дана подношења пријаве издаје потврду о резервацији назива и резервисани назив уноси у базу података резервисаних назива. Назив се резервише у корист подносиоца пријаве на рок од 60 дана од дана објаве. Ако нису испуњени услови за резервацију назива, регистратор у року од пет дана од дана подношења пријаве решењем одбија пријаву за резервацију назива. Пре истека рока на који је назив резервисан, лице у чију је корист назив резервисан, може, уз поновну уплату накнаде за резервацију назива, обновити резервацију назива на накнадни рок од 60 дана. Резервација назива може се пренети на друго правно или физичко лице до истека рока на који је назив резервисан. Регистратор потврду о преносу резервисаног назива доставља лицу у чију је корист назив резервисан.

Препорука:Препоручујемо да се пре избора назива увек изврши провера назива и то преко Интернет стране Агенције. Законом је прописано да назив удружења/савеза удружења не може бити идентичан називу других удружења/савеза удружења која су уписана или уредно пријављена за упис у Регистар. Такође, назив удружења не сме да буде заменљив са називом другог удружења нити да изазива забуну о удружењу, његовима циљевима или у погледу тога о каквој се врсти правног лица ради.

Подношењем уредне пријаве за упис оснивања, назив удружења у оснивању ће се сматрати резервисаним. Ако се по пријави реши негативно, односно буде одбачена решењем или закључком, назив ће се аутоматски брисати са листе резервисаних назива.

Видео упутство за регистрацију пословног имена и резервацију назива можете погледати овде.

Издавање извода о уписаним подацима у Регистру

За добијање извода о уписаним подацима у Регистру подноси се:

  • попуњен захтев за издавање извода,
  • доказ у уплати накнаде (висине накнада).

Напомена: За издавање извода може да поднесе било које правно или физичко лице. Ако се захтев подноси лично у АПР или организационим јединицама, уверење се добија одмах.

Ради увида у Регистар, подношења пријава и захтева за издавање извода и копија из Регистра, регистратор обезбеђује приступ Регистру преко Агенције, као и целодневни приступ Регистру преко Интернета.

Агенција обезбеђује електронску повезаност Регистра са другим регистрима или базама података, који се воде у Републици Србији или изван Републике.

Повезаност Регистра са државним органима и организацијама обезбеђује се кроз телекомуникациону мрежу или путем компјутерских медија. Агенција остварује сарадњу са државним органима и организацијама у циљу стварања услова за ажурно вођење евиденције о подацима који се о удружењима региструју у тим органима и организацијама.